3.10.2013

Onko tekijällä oikeuksia?

DISCLAIMER: Kirjoittaja kannattaa tekijänoikeuksia ja tekijänoikeuskorvauksia, mutta on eri mieltä nykyisen lain kanssa siitä, miten niitä pitäisi kerätä ja jakaa.

Tekijänoikeuksista ja niiden rikkomisesta keskustellaan jatkuvasti mediassa ja erilaisilla forumeilla ympäri Suomen. Ongelmana tuntuu vain usein olevan se, että asiaa lähestytään niin vastakkaisilta kannoilta, että lapsi heitetään ikkunasta pesuveden mukana. Sen sijaan, että pyrittäisiin etsimään yhteistä mallia, ”tekijänoikeusfasistit” ja ”piraatit” kärjistävät toistensa näkökantoja niin, etteivät ne oikeasti tärkeät asiat koskaan pääse käsittelyyn asti. Facebookissa toimiva Kuka, mitä, häh -ryhmä, jossa ”monipuolinen joukko musiikkialan ihmisiä on kokoontunut Ylen aloitteesta miettimään, miten kotimaisen popularimusiikin hyvinvointia voisi edistää” on edistänyt poteroista nousemista ja saanut aikaan jo ihan merkityksellistäkin dialogia. Ongelmana on vain se, että ryhmän aktiivijäsenistä puuttuvat kokonaan ihmiset, jotka voivat asioille jotain tehdä. Ja aina, kun nämä ihmiset ottavat julkisesti kantaa asiaan, lopputuloksena on joko epäonnistunut satiiri, törkeä kärjistys tai muuten kuluttajien syyllistäminen.

Tekijänoikeusjärjestöt haluavat kutsua kaikkia tekijänoikeuslakiin kriittisesti suhtautuvia ”piraateiksi”, joka tarkoittaa tekijänoikeuden alaista materiaalia levittävää ihmistä. Yleensä vieläpä maksua vastaan. Kuinka moni kuluttajista oikeasti tekee näin?

Ja miksi kaikkien nykyisen tekijänoikeuslain puolustajien lähtökohta näyttää aina olevan, että vastustajat muka vaativat, että sisältö on saatava ilmaiseksi? Eihän kyse ole siitä, vaan sisällöstä oltaisiin kyllä valmiita maksamaan, jos järkevä palvelu (nopeus, helppous, hinta, jne. ) löytyisi. Jos ja kun sellainen palvelu luodaan (vaikkapa Spotify, Netflix, Voddler tai YLE Areena), kuluttajat kyllä maksavat palvelusta mielellään. Kuluttajat haluavat sisällön nopeasti, vaivattomasti ja järkevään hintaan. Piraattipalvelut ovat ymmärtäneet tämän jo kauan aikaa sitten. Helpot, toimivat hakukoneet, nopeat yhteydet ja materiaali on ladattavissa hetki, kun se ilmestyy. Kuulostaako hyvältä? Niinpä, miksei tätä tehdä laillisesti?

Sillä kyllä minä ainakin ymmärrän, ettei jotain TV-sarjaa jaksa odotella jakso/viikko -tahtia, jos koko kausi on jo vaikkapa Jenkeissä näytetty. Game of Thronesin kolmoskausi on päättynyt jo kesäkuussa USA:ssa, ja Suomessa sitä on voinut ja voi katsoa Cmoren maksukanavilta niissä talouksissa, joihin ne saa, jakson viikossa. Yleisesti jakelussa olevilla kanavilla se nähdään Suomessa alkuvuodesta 2014. Miksi? Koska tekijänoikeusmaksut ovat halvempia, kun odotellaan. Onneksi fanille on myös vaihtoehto. HBONordicin palvelun kautta voi kuukausimaksua vastaan katsoa jaksoja sitä mukaa kuin niitä esitetään. Tai odottaa, kunnes kausi on esitetty kokonaan ja katsoa jaksot putkeen (ns. ”binge”). Siltikin kauden näkee ennen kuin se näytetään Suomessa. Netflix on jo tajunnut tämän ja tarjoaa itse tuottamansa sarjat (esim. House of Cards ja Derek) kaikki kerralla -periaatteella samalla maksulla. Miksi TV-tuotantoyhtiöt elävät edelleen kivikaudella?

Miettikää vaikka levyä (juuri SE bändi, jonka levyn haluat palavasti kuulla), joka julkaistaan Suomessa biisi kerrallaan puoli vuotta sen jälkeen, kun se on julkaistu muualla maailmassa. Kuinka moni olisi valmis odottamaan?

***

Toinen käsittämätön asia Suomen kokoisessa maassa on, että yhteistyö täällä tuntuu olevan mahdotonta. Ei suostuta ymmärtämään, että laki ja säännökset voivat joskus estää kehitystä, vaan katsotaan vain laput silmillä kirjaa ja rangaistaan kaikkia, jotka kehtaavat yrittää.

TVkaista on hieno esimerkki palvelusta, jonka tekijänoikeusmaksuja on tavallisen tallaajan hyvin hankalaa ymmärtää. TVkaistahan on palvelu, jossa kuukausihinnalla voit ulkoistaa oman digiboksisi yritykselle. Valitset kanavat, jotka haluat tallentaa ja palvelu tallentaa kaikki TV:stä ilmaiseksi nähtävät ohjelmat sinulle kuukauden puskurilla. Eli jos tänään saat tietää missanneesi viime viikonlopulla tulleen dokumentin, voit kirjautua palveluun ja käydä katsomassa ohjelman valitsemallasi päätelaitteella. Ja koska kyseessä ei ole tekijänoikeusjärjestöjen rajoittama palvelu, ohjelmia voi tosiaan katsoa melkeinpä millä laitteella tahansa. Toimii niin mobiililaitteella, tietokoneella kuin PS3-pelikonsolillakin. Eri bittivirtaiset tallenteet luodaan automaattisesti, ohjelmat ovat katsottavissa muutaman tunnin sisällä esityksestä.

Mitä tekevät tekijänoikeusjärjestöt? No, luonnollisesti haastavat TVkaistan ja sitä matkivat Elisa Viihteen ja Sonera Viihteen (mitä mielikuvitusta nimeämisessä! :) ) oikeuteen tekijänoikeusrikoksista. Suomessa digiboksin ulkoistaminen on ilmeisesti rikollista.

Samat ohjelmathan tulevat TV:stä Yle-veron hinnalla ja mainosrahoitteisesti. Miksi niistä pitäisi maksaa yhtään lisää korvauksia, vaikka ulkoistaisin niiden tallennuksen jollekin kolmannelle taholle? Saan kuitenkin kotonani sijaitseville bokseilleni tallentaa lähetyksiä rajattomasti ja halutessani vaikka polttaa niitä DVD:lle talteen. Paitsi tietysti HD-lähetyksiä, koska joku pelkää, että alkaisin jakamaan niitä netissä ilmaiseksi... Joten ei sitten katsella HD-leffoja makuuhuoneessa tai mökillä.

Käsittääkseni, ja tämä on rehellisesti mutua, kaikki palvelut ovat ilmoittaneet olevansa valmiita maksamaan tekijänoikeusmaksut, mutta Suomen laki ja ulkomaisten ohjelmien lisensointisopimukset eivät moista mahdollista. Näin ollen tekijänoikeusjärjestöjen vaatimus ei ole rahaa, vaan kaikkien palveluiden sulkeminen.

Kuluttajille on luotu fiksut, helppokäyttöiset palvelut, jotka mahdollistavat asioita, joita muut palvelut eivät tarjoa. Sen sijaan, että yhdessä etsittäisiin keinoja, joilla nämä palvelut voitaisiin pitää pystyssä, niitä vaaditaan lopettamaan ja uhataan oikeustoimilla. Suomessa. Maailmalla Google osti YouTuben ja sai saman tien käsittämättömän kasan tekijänoikeusvaateita niskaansa. Mitä Google teki? Ei suinkaan ajanut YouTubea alas, vaan neuvotteli tekijänoikeusjärjestöjen kanssa sopimuksen, jossa YouTuben sisällöstä maksetaan tekijänoikeusmaksuja. Tosin käsittääkseni Suomeen näitä korvauksia ei makseta, voi vain ihmetellä, miksi suomalaiset tekijänoikeusjärjestöt eivät ole YouTuben kimpussa. Päinvastoin, suomalaisetkin artistit ja TV-kanavat laittavat videoitaan YouTubeen, upottavat niitä blogeihinsa ja linkittävät Twitteriin. Tietävätköhän he, että Suomessa moinen on, jos ei laitonta, niin ainakin hyvin harmaalla alueella?

Ja YouTube-videoitahan ei saa esim. kouluissa näyttää lainkaan. Sekä YouTuben käyttöehtojen, että Suomen tekijänoikeuslakien mukaan. Puhumattakaan siitä, että tallentaisit YouTubesta MP3:n omaan käyttöösi, sillä YouTube ei ole Suomen lain mukainen ”laillinen lähde”.

Ei vain mahdu minun ymmärykseeni, että miksi tästä kaikesta pitää tehdä niin vaikeata.

Minä maksan mielelläni sisällöstä. Minä maksan mielelläni taiteilijoille ja muille kuluttamani viihteen tuottajille, mutta en montaa kertaa. Jos ostan levyn, oletan, että saan kuunnella sitä kaikissa laitteissani niin monta kertaa kuin haluan, ilman lisäkorvauksia. Jos haluan katsoa elokuvan, maksan joko vuokran (jonka pitäisi kyllä olla alhaisempi kuin esim. Netflixin kuukausimaksun), kuukausikorvauksen tai kertamaksun. Mutta taas, haluan mahdollisuuden katsoa leffan valitsemallani laitteella niin usein kuin haluan. Ja jos olen maksanut Yle-veroni, haluan tallentaa ohjelman omalle digiboksilleni (oli se sitten olohuoneessani tai pilvessä), polttaa sen DVD:lle ja viedä mukanani mökille tai vaikka ulkomaan matkalle. Vaikka tämä kaikki on Suomessa lain mukaan sallittua (itselleen ja läheisilleen saa tehdä kopion vaikka kirjaston [kopiosuojaamattomasta] CD:stä), siitä pyritään tekemään mahdollisimman vaikeata, etten vahingossakaan keksisi alkaa levittämään tätä tekemääni kopiota laittomasti.

Siltä varalta, että joskus saisin tällaisen ajatuksen minua ja sinua ja kaikkia meitä laskutetaan hyvitysmaksun muodossa kaikesta tallennuksen mahdollistavasta mediasta. Eli jokainen tyhjä CD, DVD, muistitikku, kovalevy tai tallentava digiboksi sisältää tietyn prosentin hyvitysmaksua, jolla maksetaan alkuperäisen idean mukaan sitä vajetta, joka syntyy, kun sinä, minä tai me jaamme tallentamaamme materiaalia laittomasti.

Näillä hyvitysmaksuvaroilla ja muilla tekijänoikeuskorvauksilla maksetaan tekijänoikeuksien alaista materiaalia tuottaville korvausta heidän työstään. Mikä on ihan oikein. Olen itsekin saanut näitä korvauksia ja ollut niistä kovin mielissäni. Työstä kuuluu saada palkkaa ja hyvästä työstä enemmän palkkaa.

Siksi kai tekijänoikeuskorvauksetkin jaetaan esim. levymyyntien suhteessa. Kun ostat vaikkapa musiikkilevyn, ei siitä maksamasi tekijänoikeuskorvaus suinkaan siirry täysimääräisenä ostamasi levyn artistille, vaan korvaukset jaetaan levymyyntien mukaan ja mukana ovat myös kaikki ulkomaiset artistit. Eli siis suurimman osan tekijänoikeusmaksustasi vie vaikkapa Lady Gaga tai Madonna, eikä suinkaan Popeda. Nykyisellä tekniikalla ei olisi temppu eikä mikään pitää kirjaa niistä, joille rahat oikeasti kuuluisivat, mutta näin tämä nyt vain menee. Ehkä se on näin oikeudenmukaisempaa, en tiedä.

Mutta miksi tämä avautuminen? No, minua nyt vain ärsyttää tämä kuluttajien syyllistäminen, järjettömien ajojahtien rakentaminen (Chisu-gate?) ja maailman muutoksen ymmärtämättömyys. Syyllistämisen sijasta pitäisi pyrkiä rakentamaan oikeasti toimivia palveluita yhteistyössä. Ei oikeuteen haastamalla ja uhkailemalla.


Olisi todella hauska nähdä, mitä tapahtuisi, jos luotaisiin malli, jossa kuluttajille tarjottaisiin mahdollisuus maksaa sisällöstä, mutta annettaisiin muuten "vapaat kädet". Eli siis sisällöstä täytyisi maksaa, mutta sen käyttöä ei rajoitettaisi mitenkään. Täyttyisikö netti laittomasti jaeltavasta suomalaistaiteesta vai nousisivatko tekijöille maksettavat korvaukset rajusti?

Miksi aina pitää lähteä siitä, että kaikki kuitenkin rikkovat lakia, joten tehdään siitä hankalaa?

Ja minä uskon nopeusrajoituksiinkin, ja pyrin ajamaan niiden mukaan. Enkä kovin usein kävele punaisiakaan päin, vaikkei autoja näkyisikään.

Why can't we all just get along? (Pitäisikö tuostakin lainauksesta maksaa jollekin jotain?)

Ugh.  

2 kommenttia:

  1. Youtubesoitost Teosto taisi juuri tehdä diilin, speksejä en tiedä.
    http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/teosto-ja-youtube-tekivat-diilin-artisteille-korvauksia-myos-youtube-soitoista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, niin teki. Pahat kielet väittävät, että sopimus on täsmälleen sama kuin YouTuben mainossopimus, eli että samat rahat saisi ihan ilman Teoston sopimuksiakin. Yksityiskohdista en minäkään tiedä, Teosto kun ei saa niitä julkaista. Mutta hyvä juttu, että edes jonkinmoinen sopimus syntyi. YouTube on kuitenkin Suomessakin todella tärkeä kanava musiikin kulutuksessa.

      Poista