Suomalaisen
yrityksen johto ei ole vahvuusalueellaan, kun brändiä pitäisi johtaa ja
hallita. Tätä ongelmaa on mm. Helsingin Sanomissa viime kuukausina pariin otteeseen käsitelty. Eikä syyttä, tosiasia on, että vahvalla brändimarkkinoinnilla rakennettua
suomalaista menestystarinaa ei vielä tähän päivään mennessä ole nähty.
Vastaavasti esimerkkejä riittää
ominaisuuksiltaan ylivoimaisista suomalaistuotteista, jotka ovat jääneet vain
pienen piirin tietoisuuteen ja usein riutuneet pois – tai jääneet
potentiaaliaan huomattavasti pienemmiksi.
Syitä on varmasti jossain määrin yhtä monta kuin
tapaustakin, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy - ainakin
kolme.
Seuraavan kvartaalin tulos
Suomalaisten muistissa elävät varmasti vielä vahvana riemukkaat
otsikot siitä, miten
Nokia jälleen kerran ylitti kaikki odotukset. Joulu tuli useamman kerran
vuodessa, ja hyvää tarinaa riitti aina seuraavan kvartaalin myönteiseen
yllätyksen, jne. Myötätuulessa
kvartaalitalous toimii, ainakin teoriassa, brändin kehittämisen osalta hyvin. Työrauha on yleensä taattu,
kun kassakone laulaa.
Ongelmat alkavat ensimmäisestä tai
viimeistään toisesta kvartaalista, jolloin tulos alittaa ennusteen. Vaikka tulos olisi reilusti
voitollinen, mutta ennustettua huonompi, tahtoo hallituksen kärsivällisyys
loppua siihen paikkaan.
Tästä syntyy
helposti itseään kaivava kuoppa. Tärkeintä on saada yritys takaisin
tuloksentekokoneeksi heti, nopeita tuloksia antavilla toimenpiteillä – siis
säästämällä ja tehostamalla. Kaikki muu siirtyy tämän numerojahdin ajaksi
taka-alalle. Usein myös nostetaan avainrooleihin tuloksentekoon
erikoistuneita nopean toiminnan henkilöitä.
Tulosjuna saattaakin nousta takaisin raiteilleen. Valitettavan usein
kuitenkin sellaisena piiskattuna ja kärsineenä versiona entisestä itsestään,
joka ei kauaa jaksa ylläpitää nykyistä vauhtia.
Brändi jää pysyvästi
kilpailemaan ainoastaan tehokkuudella.
Näkemyksen
ulkoistaminen asiakkaille
Niin riippuvainen kuin jokainen
yritys onkin maksavista asiakkaista, piilee asiakkaissa kuitenkin sama riski
kuin alkoholissa – isännän roolissa se ajaa helposti renkinsä turmioon. Asiakkaan kuuntelussa ja priorisoinnissa
pitääkin olla tarkkana asioiden kronologisen järjestyksen suhteen. On
elintärkeää, että yrityksen
johdolla on itsenäinen selkeä näkemys siitä, mikä tekee brändin houkuttelevaksi ja kilpailukykyiseksi.
Vahvistusta, tarkistusta,
hienosäätöä ja unilukkarin hälytyksiä on sen sijaan syytä hakea katkeamatta
asiakkailta – mutta tarkoin määritellyillä ja brändin kehityskaareen sopivilla
indikaattoreilla. Mikäli ainoat asiat, joihin
kiinnitetään huomiota, ovat myynti, tulos sekä – usein hyvin epämääräisesti määritelty
– asiakastyytyväisyys, on riski suuri sille, että johdolla ei ole mitään otetta
brändinsä menestyksen tai menestymättömyyden syihin. Yksinkertaisen, mutta
kuvaavan vertauksen voi tehdä jääkiekkoon: pelisuunnitelma ja pelitapa
määritellään menestyvissä joukkueissa valmennusjohdon toimesta. Jokainen
joukkue, joka pyrkii ensisijaisesti miellyttämään kannattajiaan, on matkalla
tuhoon.
Matala
prioriteetti
Mielikuviin perustuvia brändin
identiteettikysymyksiä on vaikea hallita suoraviivaisesti ja rationaalisesti etenevällä
prosessilla. Siksi brändityö, kuten brändin määrittely ja
markkinointiviestinnän linja, jäävät helposti vähemmän tärkeiden asioiden
listalle ylimmän johdon näkökulmasta ja delegoidaan alemmalle
organisaatiotasolle. Tämän tuloksena monet brändin menestyksen kannalta
elintärkeät strategiset päätökset jäävät usein kokonaan tekemättä ja brändityö
rajoittuu käytännön toimenpiteisiin – kuten kampanjointiin.
Oman brändin perusteellinen
ymmärtäminen on kuitenkin asia, jonka yrityksen johto löytää edestänsä
vääjäämättä ennemmin tai myöhemmin. Valitettavan usein sinä vaiheessa, kun ei
millään pystytä käsittämään, miksi
markkinaosuus laskee ja markkinointitoimenpiteet eivät toimi. Välttyäkseen
tällaiselta painajaiselta, on johdon syytä
sisäistää, mikä on tärkein syy valita meidän brändimme, mitkä brändiimme liittyvät motiivit yhdistävät haluttuja
asiakkaitamme, millaisella kommunikoinnilla heihin pystyy vaikuttamaan ja miten
saamme oman brändimme houkuttelevuuden kiteytettyä erottuvaksi, puhuttelevaksi
ja aikaa kestäväksi lupaukseksi.
/an
Play Online With Me - The Most Trusted Gambling Sites in 2020
VastaaPoistaIt's starvegad been 제왕카지노 over 25 years since we made the announcement to us that 우리카지노 there is now an online casino that can offer you